Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Selena the Stray Cat


Kali ini kita cerita pasal kucing balik pulak. Memperkenalkan Selena, si kucing kurap yang aku jumpa di kampung keluarga ku di Rawang. Masa mula-mula jumpa si Selena ni, nampak dia main-main dekat tengah jalan. Datang dekat, terus nampak kurap penuh di muka dan telinga. Tapi bila nampak mata dia yang warna biru, terdetik hati "Ni kalau jaga balk elok-elok ni memang cantik jadinya". Maka, bermulalah sesi kehidupan baru untuknya.

Sebelum di cuci dengan mesin basuh..

Aku bawa balik Selena ke rumah bujang ku di Ampang. Hari pertama aku cuma mandikan dia dan beri makan Orijen. Nampak gaya budak ni walaupun penuh kurap tapi dalaman dia memang sihat walafiat. Kuat makan dan kuat main.

Keesokan harinya aku bawak Selena ke Klinik Haiwan Teoh di Pandan Indah. Masa nak mula-mula nak timbang berat Selena kat klinik, aku jadi segan nak keluarkan dia dari cage sebab orang ramai kat situ, takut ada yang jadi geli. Maklumlah kucing kurap. Dr Teoh beri sejenis ubat cecair yang kena beri setiap hari selama 2 minggu, tujuannya untuk membunuh hama kurap secara dalaman. Dr juga beri syampu anti-kurap jenama Malasep kalau tak silap.

Baru seminggu menjaga Selena, fizikal dia semakin baik. Memang semakin cantik hari demi hari. Lepas dah seminggu baru aku perasan yang Selena ni rupanya kucing mix DLH, bulu dia padat dan lembut sesangat. Bila tengok dari jauh nampak macam arnab plak.

Selepas dicuci dengan mesin basuh.. 

Sekarang, dah lebih sebulan Selena aku jaga, sudah hampir 100% sihat. Makin gemuk dan makin manja. InsyaAllah aku akan jaga seekor ni sebagai kucing sendiri buat masa ini.

 Inilah Selena yang terkini...

Gebu tak sayer


Gemuk gilos

7 comments:

Iela Lullaby said...

yg burok di hina di ketepikan...tp bila cntik smua akn ternganga kan?

smge selena akn sntiasa sihat2 yee..

be gud gurl to mama k?

❤ Si Budak Vanilla ❤ said...

gebu dh. . :) syukur la dpt tuan yg baik. . :)

Awang Hafiz said...

@Iela Lullaby: eh Iela, ini papa la bukan mama.. T_T.. Selena cakap thanks aunt Iela :)

Awang Hafiz said...

@si budak vanilla : thanks ;)

Anonymous said...

blh masuk show yehhh

puteri bongsu NuratiQa said...

Nakkk pinjam.. Ehee... Gila kucing yg teramat sangat :')

puteri bongsu NuratiQa said...

Comell nyee yg amat... Gerammm T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser