Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Perjalanan Hidup Luna

PitaPata Cat tickers

Bercuti ke Ho Chi Minh (Saigon): Day 4 Bike Tour



Hari ke empat di Ho Chi Minh sememangnya penuh dengan pengalaman baru. Aku dan rakan menyewa sebuah skuter untuk berjalan-jalan di sekitar Ho Chi Minh dari District 1 sampai melencong-lencong ke District lain.

Perjalanan dimulakan dengan sarapan di Halal@Saigon. Kat sinilah akhirnya dapat gak aku merasa makan Pho. Pho tu ala-ala bihun sup la kat Malaysia ni. Cuma bezanya Pho ni signature dish orang Vietnam, cam kita ada Nasi Lemak. Pastu kat sini kami order Popia Udang dan Ketam, pastu sebab ada yang mengidam Roti Canai, order la Roti Canai sekali. Sayangnya, Roti Canai dia cuma roti canai segera je, tak umph la bila makan.

Siap makan, kami teruskan perjalanan ronda-ronda Ho Chi Minh. Naik motor sampai ke kawasan luar dari kawasan pelancong, masuk area rumah-rumah kedai ada banyak workshop motorsikal, terus lagi sampai ke Pasar Basah. Aiyo, ramai betul orang kat pasar ni, jalan pun jammed dengan motor. Kebetulan masa dekat pasar, motor depan aku hilang kawalan lalu jatuh menghempap motor disebelahnya dan dua-dua jatuh hempap peniaga tepi jalan kat situ. Kesian pulak nengoknya. Tapi yang bagusnya orang Vietnam ni, bila jadi camni, semua pakat2 serbu nak tolong, yang naik motor berentikan motor pastu tolong angkat. Yang tengah sibuk2 pilih sayur pun terus berlari-lari anak ke kawasan kejadian nak tolong. Kalau kat Malaysia, orang kita lazimnya tolong tengok je la. Aku pun tolong tengok je, sebab tak berani nak bersesak dengan ramai-ramai orang Vietnam kat situ, nak cakap Vietnam pun tak reti ye dok?


\

Lepas keluar dari kawasan pasar, dah satu masalah nak cari jalan balik. Tak jumpa2. GPS plak tak berfungsi sebab tak subscribe line untuk luar negara. Aduyai berpusing-pusing, akhirnya kebetulan terjumpa gak jalan yang ada lalu masa keluar dari District 1. Lega bukan kepalang. Dah sampai ke District 1 aku pi singgah pasar Ben Thanh jap tengok kalau ada benda nak shopping last minute. Dah habis, aku bersiap-siap pack barang untuk pulang ke Malaysia, bersama-sama barang yang dibeli di Ho Chi Minh, antaranya termasuklah beg galas warna turqoise, t-shirt bintang Vietnam, baju kemeja lengan panjang tempah custom made 2 helai, fridge magnet. (Orang lelaki mmg tak reti nak shopping sgt, kalau orang pompuan ni mau berbundle kain dibelinya kat Ben Thanh tu).

Begitulah pengalaman di Ho Chi Minh. Aku amat recommend pada mereka yang suka shopping kain untuk turun ke Ho Chi Minh sebab harganya memang murah even compare kalau beli kat Bandung. Tambah-tambah kalau pandai tawar mmg boleh dapat harga yang amat berbaloi.

2 comments:

Admin said...

Bahagia juga bila boleh berjalan-jalan tengok tempat orang :)

Awang Hafiz said...

hi ahs.. mmg bahagia.. sepatutnya tujuan kita melancong adalah utk melihat cara hidup masyarakat dan bersyukur dgn negara sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser