Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Perjalanan Hidup Luna

PitaPata Cat tickers

Result Weight Loss untuk Tahun 2012


Tahun 2012 bakal melabuhkan tirainya. Bermakna juga tamatlah tempoh untuk aku mencapai sasaran membuang lemak lebihan dari badan.

Berikut adalah carta progres sepanjang tahun 2012. Seperti yang dapat dilihat aku dapat mengurangkan beberapa KG berat, mengurangkan beberapa peratus lemak badan dan menambah beberapa peratus otot badan.



Kunci kepada kejayaan untuk menurunkan berat/lemak ada beberapa iaitu:

1) Sabar
Nak kurus bukannya boleh dilakukan dalam masa yang singkat. Ada antara kita yang sudah sekian lama dalam keadaan gemuk; ada yg 5 tahun, mahupun 10 tahun dan ke atas. Oleh itu, jangan harapkan keajaiban berlaku semalaman.

2) Realistik
Sasarkan berat yang realistik. Jika anda berat 100kg, jangan sasarkan untuk mendapat berat 50kg dalam tempoh hanya 3 bulan. Risau anda masuk ICU jer nanti. Penurunan yang drastik dalam tempoh masa yang singkat mampu beri kesan sampingan yang anda sendiri tidak mahu menanggungnya. (Rujukan: Side Effects of Rapid Weight Loss)

3) Komitmen
Anda perlu komitmen terhadap diet anda. Jika anda mengamalkan diet tertentu; sebagai contoh Atkin, anda perlu berpegang teguh dengan diet anda tak kira bagaimana dugaan yang datang. Ada masanya anda akan sampai tahap mengidam yang melampau, ketika itu anda boleh skip diet anda tapi biarlah dalam kuantiti yang sederhana, bukan sampai tahap melahap. Dan jika anda bukan seorang yang aktif, sudah boleh cuba melakukan aktiviti riadah sebagai nilai tambah untuk menurunkan berat badan anda. Seperti aku, lazimnya aku ke gymnasium setiap tengahari waktu Lunch Hour untuk bersenam dan mengeluarkan peluh. Sekurang-kurangnya otot badan masih terjaga walaupun sedang berdiet.

4) Pantau Progres
Ini sangat penting! Sentiasa catat berat semasa anda. Tiada guna anda berdiet tahap melampau sampai pengsan-pengsan sekali pun, tapi tiada sebarang aras tanda sejauh mana tahap progres semasa anda. Buat satu pelan penurunan berat badan yang mengandungi Target Weight dan Actual Weight. Dari situ andai kata Actual Weight anda untuk minggu itu tidak mencapai Target Weight yang dikenalpasti, anda boleh cuba gandakan usaha untuk minggu seterusnya supaya boleh mencapai Target Weight untuk minggu hadapan.

Mengikut kajian dari pakar, kadar pengurangan berat yang paling selamat adalah 1lbs setiap minggu. Cipta pelan penurunan berat badan anda sendiri berdasarkan kadar selamat ini dan berdasarkan berat semasa anda. Tidak perlu terpengaruh dengan kata-kata orang yang mungkin disebabkan pada faktor Genetik dan Body Type. InsyaAllah anda pasti akan dapat turunkan berat anda sedikit demi sedikit hingga mencapai berat idaman anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser