Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Perjalanan Hidup Luna

PitaPata Cat tickers

SharePoint 2010: Mudah!

Kehidupan sebagai seorang programmer menuntut aku untuk sentiasa alert dengan perubahan dalam bidang IT, terutamanya berkenaan teknologi terkini. Disebabkan itu, sepanjang minggu lepas, company telah memilih aku dan 9 org member yang lain utk mengikuti kursus Microsoft 10175A : Microsoft SharePoint 2010, Application Development.



Sepanjang kursus ni, apa yg aku dapati, SharePoint 2010 dah banyak improvement. Kalau sebelum ni, bila nak deploy satu2 feature dalam Sharepoint 2007, aku kena buat macam2 secara manual, dalam Sharepoint 2010, semuanya pakai click kat menu jek. Klik deploy, tunggu sampai deployed successfully, walla, features terus activate dalam site.

Byk lagi benda yg korang boleh buat dengan mudah guna SharePoint 2010 ni, bila dibandingkan dengan SharePoint 2007. Antara yang paling aku suka, skrg ada Web Part baru utk handle Video! Kalau korang perasan post lama aku dahulu, aku penah stress gila2 masa nak develop video solution guna Sharepoint 2007, sib baik la ada Codeplex PKS..

Cakap pasal Codeplex, satu lagi aku perasan dalam Sharepoint 2010 ni, ada beberapa solution yg sebelum ni ada dalam Codeplex, dah diserap masuk ke dalam SharePoint 2010. Antaranya, Sharepoint Manager. Sebelum ni, kalau nak develop Event Receiver, punya la payah nak develop kalau takde SharePoint Manager.. La ni, semua dh ada dalam SharePoint 2010. Mudah!

Byk lagi benda yg mudah bila guna Sharepoint 2010 ni. Pendek kata, SharePoint 2010 memudahkan kerja2 developer, yang mana sebelum ni agak payah utk dilakukan dalam SharePoint 2007. Bila makin mudah, maknanya makin kurang la beban kerja gue.. Muahahaha.

Sekian entry merapu kus.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser