Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Amino

Amino

Jumpa budak ni kat bawah rumah masa lepas balik dari kerja. Terngiau-ngiau depan pintu rumah orang. Kecik lagi ni, rasanya lebih kurang sebulan jek umur dia, sebab mata pun masih biru. Aku panggil budak ni Amino.

Kesian tengok dia, badan dia macam penuh dengan kurap. Tak tau lah betul ke kurap atau lumpur2 kering yang melekat kat kulit dia, tapi bila diusap mmg terasa menggerutu. Sekarang sedang berusaha untuk pulihkan balik kulit dia. Lepas amik budak ni bawak naik rumah, terus mandikan dia pastu letak dalam cage. Lepas dah seminggu, aku tengok keadaan dia cam tak semakin baik pun. So aku cuba lumurkan minyak gamat kat badan dia.. Lepas beberapa hari baru perasan bulu dengan kulit2 dia pulak tertanggal. Aku pun tak sure ini sebab efek minyak gamat ke atau mmg sebab penyakit dia. Sekarang ni boleh nampak tempat yg dah takde bulu tu merah2 jek.

Atau adakah disebabkan makanan yang tak sesuai menyebabkan bulu dia tanggal? Untuk pengetahuan aku beri budak ni makan RC Babycat 34, memang tip top punya kibble.

Ada tak sesiapa yang ada pengalaman merawat kucing yang seperti ini? Bolehlah tinggalkan tips di ruangan komen ye. Thanks. :)

p/s: Amino telah menghembuskan nafas yang terakhir pada 31/12/2011.

3 comments:

HARITH ISKANDAR said...

alahai kesiannyerrr...

Awang Hafiz said...

mmg kesian sgt, nnt dia dh sihat and besar sket nak buka utk adoption plak.

anizarina said...

wei, dia ada cirit2 ke apa ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser