"Hai En Hafiz, saya XXXX membuat panggilan dari XYZ Sdn Bhd. Saya menghubungi En Hafiz berkenaan dengan Skim Takaful Bla Bla Bla Bla. Di sini saya mendapati yang En Hafiz merupakan pemegang Kad Visa ABC. Boleh saya membuat semakan bla bla bla bla bla....."
Pernah dapat panggilan macam ini? Sesiapa yang mempunyai kad kredit mesti selalu dapat panggilan hangit macam ni kan? Kadang-kadang panggilan tak kena masa, time tengah kerja pun dia call. Janjinya 5 minit, alih2 dekat setengah jam baru habis promote. Soalannya sekarang, macamana info berkenaan Kad Kredit kita boleh diperolehi oleh pihak ketiga?
Sejauh manakah integriti pihak bank terhadap maklumat Kad Kredit kita? Aku pernah bertanya pada pemanggil dari mana dapatnya maklumat berkenaan diri aku, (siap tahu no kad pengenalan tu!), dan jawabnya maklumat diperolehi daripada pihak bank sendiri. Kan tak bagus tu, maklumat pelanggan diberi (atau mungkin dijual) kepada pihak ketiga. Motifnya? Mungkin utk kepentingan peribadi (atau keuntungan peribadi)?
Biasanya apa alasan yang aku bagi kalau dapat panggilan camni:
i) "Kad kredit saya dah hilang kena curi, x renew lagi."
ii) "Sori ye, kad kredit saya dah expired bulan lepas." So far, yang ni paling menjadi. :D
iii) "Sori x berminat" (terus tutup telefon) :P
p/s: untuk yg belajar lagi tu, dah besar nnt tak payah la pakai kad kredit, pakai kad debit pun dah cukup... jgn mencontohi abang yg sangap nie. Seksa nak membayar. T_T
Pernah dapat panggilan macam ini? Sesiapa yang mempunyai kad kredit mesti selalu dapat panggilan hangit macam ni kan? Kadang-kadang panggilan tak kena masa, time tengah kerja pun dia call. Janjinya 5 minit, alih2 dekat setengah jam baru habis promote. Soalannya sekarang, macamana info berkenaan Kad Kredit kita boleh diperolehi oleh pihak ketiga?
Sejauh manakah integriti pihak bank terhadap maklumat Kad Kredit kita? Aku pernah bertanya pada pemanggil dari mana dapatnya maklumat berkenaan diri aku, (siap tahu no kad pengenalan tu!), dan jawabnya maklumat diperolehi daripada pihak bank sendiri. Kan tak bagus tu, maklumat pelanggan diberi (atau mungkin dijual) kepada pihak ketiga. Motifnya? Mungkin utk kepentingan peribadi (atau keuntungan peribadi)?
Biasanya apa alasan yang aku bagi kalau dapat panggilan camni:
i) "Kad kredit saya dah hilang kena curi, x renew lagi."
ii) "Sori ye, kad kredit saya dah expired bulan lepas." So far, yang ni paling menjadi. :D
iii) "Sori x berminat" (terus tutup telefon) :P
p/s: untuk yg belajar lagi tu, dah besar nnt tak payah la pakai kad kredit, pakai kad debit pun dah cukup... jgn mencontohi abang yg sangap nie. Seksa nak membayar. T_T
No comments:
Post a Comment