Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Petua Menghalau Lalat

Hujung minggu lepas aku ke Gerai Makan untuk sarapan pagi. Punyalah sedap melayan Roti Jantan Bawang dengan Kopi Tarik, lepas tu mengidam pula nak makan Nasi Lemak. Singgahlah gerai sebelah yang ada jual Nasi Lemak. Time tengah belek2 lauk, tetiba perasan ada satu mangkuk air bercampur dengan cengkih. Aku pun tanyalah akak tu,

Seludup gambar dari blog Nur Amirah Arisan


"Akak, mangkuk air ni guna untuk apa?"

Akak tu menjawab, "Ni guna nak halau lalat bagi tak hinggap kat lauk dik"

"Ooooo, berkesan ke akak?"

"Alhamdulillah berkesan, dan lama akak guna petua ni sampai sekarang takde berenga dalam lauk akak ni, haa tengok lah takde kan takde kan.." (OK ni aku memandai2 buat cerita, ahaks)

Lepas tu barulah aku tahu yang salah satu tips nak menghalau lalat adalah dengan meletakkan semangkuk air bercampur cengkih. Bagus juga tips ni, terutamanya kat gerai makan. Takkan nak sembur Ridsect plak kan? Pastu dulu aku tengok orang halau lalat pergi letak lidi campur madu dekat tengah-tengah ruang lauk. Ada pulak pergi letak kertas perangkap lalat dekat meja lauk tu. Euw geli ok, tgk lalat bertimbun dekat dengan makanan.

Seludup dari blog Mrs Happy Virus. Jangan buat camtu kat gerai makan ye. Rumah korang lantak le.


Sekian tips untuk hari ni. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser