Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Ketogenic Diet di bulan Ramadhan


Dalam bulan puasa kali ni memang aku plan untuk sambung semula ketogenic diet aku. Aku start semula ketogenic diet pada 25 Julai 2012, dan masih bertahan sehingga hari ni 10 Ogos 2012. Kalau dikira-kira dah hampir 16 hari. Hasil diet memang memberangsangkan. Saiz seluar turun dari 34" kepada 32".

Ketogenic diet seperti yang sedia maklum adalah diet untuk menukarkan sumber tenaga badan dari karbohidrat kepada lemak tanpa menjejaskan otot dalam badan. Makanya diet ini memang amat sesuai dengan mereka yang ingin membina otot.

Aku mengambil kesempatan di bulan Ramadhan ini untuk bereksperimen dengan diet ini. Alhamdulillah diet ini memang sesuai dengan aku. Sejak mula berdiet, aku mula memasuki fasa ketosis selepas hari ketiga hasil ujian ketone dalam air kencing menggunakan Ketostix. Dan ianya berterusan sehingga ke hari ini, tanpa menjejaskan tumpuan dan prestasi ketika bekerja. Berat turun dari 71.8kg kepada 68.1kg, penurunan sebanyak 3.7kg dalam masa 16 hari.

Walau bagaimana pun, untuk memastikan tahap ketosis aku sentiasa di tahap optimum, aku perlu ke gym untuk pembakaran lemak, walaupun ketika bulan puasa. Lazimnya aku akan ke gym untuk melakukan slow jog, speed 6MPH dalam masa 30minit. Dan jika tidak melakukan kardio, aku akan melakukan weight training dengan beban yg sederhana berat dan ulangan sebanyak 15 kali. Apa yang penting, aku akan pastikan aku tidak berpeluh terlalu banyak ketika di gym, cukup sekadar berpeluh sedikit dan tidak dehidrat melampau ketika berpuasa.

Diet ketika bersahur dan berbuka juga dikawal. Makanan wajib ketika berbuka hanyalah kepak ayam sebanyak 7 ketul. Minuman pula aku akan buat teh dengan gula rendah kalori 'Equal'. Sahur pula aku akan sediakan sendiri. Aku akan bersahur dengan hotdog dari jenama Ramly yang rendah karbohidrat; hot dog ayam 2 ketul dan hot dog lembu 2 ketul. Ditambah dengan sekeping Chesdale. Minuman juga masih sama teh dengan gula rendah kalori 'Equal'.

Makanan di antara waktu berbuka dan sahur lazimnya aku akan ambil Diet Coke dan scramble egg dua biji.

Syarat utama Ketogenic Diet adalah karbohidrat yang diambil sehari hendaklah kurang dari 30g. Tetapi, perlu dipastikan juga lemak yang diambil tinggi, kerana kita hendak trigger badan untuk convert sumber tenaga utama dari karbohirat kepada lemak. Jika lemak yang diambil kurang dari keperluan kalori badan, badan akan mula convert muscle kepada sumber tenaga dan akhirnya menjejaskan metabolisme badan.

Aku akan teruskan diet ini sehingga mencapai Body Fat percentage bawah 10%. Selepas tercapai barulah aku akan kembali ke makanan karbohidrat dalam kadar yang terkawal.

p/s: Personally, diet ini tidak digalakkan pada mereka tidak melakukan weight training.

4 comments:

the malay male said...

good luck bro, moga mendapat bentuk badan idaman menjelang hari raya :-)

Awang Hafiz said...

thanks bro.. bentuk badan idaman kena tunggu dua tahun lg baru betul2 boleh dapat.. skrg ni dalam usaha je lagi

Novandito said...

Terimakaih sudah posting tentang ini,.. Mulanya saya ragu apakah ketogenic diet yang pernah saya lakukan bisa juga pada saat puasa ramadhan.


Dito
Jakarta

Awang Hafiz said...

hi novandito, saya juga masih mengamalkan keto diet ini sepanjang ramadhan.. tidak memudaratkan asalkan kamu pastikan makanan yg diambil sepanjang malam adalah mencukupi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser