Malaysian citizen that loves cat, food, fishing, outdoor activites and fitness. Full time IT Programmer, Part time blogger.

Kekucing Awang

Kekucing Awang

Perjalanan Hidup Milo

PitaPata Cat tickers

Fat Loss

Mari dgr orang kampung.. ini ada petua macamana nak hilangkan lemak2 degil di perut anda dengan efisien sekali.. ikuti langkah2 berikut dan anda akan dapat perut yang diidamkan..

(1) Train with weights
Bila pegi gym, jgn asyik nak buat cardio jek.. tahukah anda bahawa senaman kardio hanyalah utk meningkatkan stamina dan ketahanan jantung anda? (Memandai jek aku buat fakta).. So kalau pegi gym, banyakkan buat weight training, contohnya pakai dumbbell ataupun barbell.. dan pastikan guna weight yang berat (jgn terlalu berat sampai baru angkat sekali dah penat tau!)

(2) Drink more water
Haaa, ni lagi satu petua yang amat bagus! Rajin2 kan minum air masak.. Kenapa?? Air masak tidak mempunya kalori.. dan ianya juga sedap diminum begitu saja.. Hahaha,, lagi satu, air masak ni elok utk menyingkirkan toksin2 dalam badan anda.. so kalau anda kencing tu nampak cam warna kuning2 pekat tu.. maknanya anda kurang air la tu.. kuning pekat juga bermakna ada byk toksin dalam badan anda.. (ini pun aku main agak2 jek)

(3) Eat 6 meals a day
Haa.. bungbra suruh makan 6 kali sehari ni, bukan sekali makan melantak abes2an tau! Kang korang gemuk jgn salahkan bungbra.. Makanlah dalam kuantiti yang sedikit dan pelbagai.. contohnya..
i. sarapan pagi: roti bakar + telur hancur + milo kosong
ii. pkl 10: makan biskut sekeping
iii. tengahari: nasi putih separuh + ikan bakar + sayur2an hijau
iv. petang: roti gandum sekeping + air masak
v. malam: epal sebiji
vi. tgh malam sebelum tido: minumlah susu separuh gelas

(4) Eat more protein.
Tahukah korang ape itu protein? Protein merupakan elemen penting utk membuang lemak.. sebab apa?? pengambilan protein akan menyebabkan badan berusaha lebih utk memprosesnya.. secara tak langsung tenaga akan digunakan dgn lebih.. so pastikan anda ada letak sumber makanan berprotein dalam diet anda.. tapi jgn ambik byk sgt protein, proteion yg terlalu berlebihan akan disimpan menjadi lemak di perut anda itew.. huhu.. antara sumber proteion
i. Ayam (my peberet)
ii. Ikan (my peberet)
iii. Susu (my peberet)
iv. Tempe (my peberet)


Oleh itu... marilah kita menjaga perut kita dgn baik..

Sayangi perut anda setiap hari!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My G7

1. Gunung Tahan (7,186') - Banjaran Tahan, Pahang (Finished)
2. Gunung Korbu (7,162') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
3. Gunung Yong Belar (7,156') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
4. Gunung Gayong (7,129') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
5. Gunung Chamah (7,119') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
6. Gunung Yong Yap (7,110') - Banjaran Titiwangsa (Finished)
7. Gunung Ulu Sepat (7,089) - Banjaran Titiwangsa (Finished)

My Graduated G

- Gunung Kinabalu, Kota Kinabalu
- Gunung Datuk, Rembau
- Bukit Tabur, Melawati
- Gunung Nuang, Hulu Langat
- Pine Tree Hill, Bukit Fraser
- Gunung Yellow & Pass, Cameron Highlands
- Gunung Brinchang, Cameron Highlands
- Gunung Stong, Gua Musang
- Twin Peak, Bukit Fraser
- Gunung Arong, Mersing
- Gunung Berembun, Terengganu
- Gunung Duri, Ringlet
- Gunung Gerah, Grik
- Gunung Bilah, Grik
- Gunung Semangkok, Bukit Fraser